dissabte, de febrer 19, 2005

No m'agrada gens

- no m'agrada com s'ha fet. A partir d'una Convenció d'escàs valor democràtic, no sorgida d'un procés constituent per part de la ciutadania europea. En la seva redacció, el Parlament hi ha pintat ben poc.

- no m'agrada que, per aprovar-se, no sigui preceptiu convocar referèndum als diversos països i siguin els estats qui decideixin si ratificar el Tractat constitutiu o no, sense haver de tenir en compte al ciutadà.

- no m'agrada gens la campanya de propaganda i desinformació del govern estatal. El govern ha evitat un debat seriós sobre aquest Tractat i ha optat per enradar al ciutadà amb cares mediàtiques que citaven articles que no són més que pura literatura.

- no m'agrada el repartiment de poder a la Unió. Les cireres es remenen al Consell Europeu, als Consells de Ministres i, sobretot, a la Comissió. El Parlament, únic organ d'arrel democràtica, té reservat un paper secundari i no hi pinta res.

- no m'agrada, i em fa por, el paper que tindrà el Banc Central Europeu. Els Estats de la zona euro han cedit plenament la sobirania en política monetària a una institució completament al marge de qualsevol control democràtic. Ni els seus membres tenen procedència democràtica, ni han de justificar les seves decisions davant ningú. El BCE està al servei del poder financer. I el pitjor, el text constitucional defineix com al seu objectiu únic objectiu la contenció de la inflació, i no la creació d'ocupació ni el creixement econòmic. Molt menys, la justícia social.

- no m'agrada perquè allò que distingia Europa i que la feia el mirall de referència, l'Estat del Benestar i les seves polítiques socials, es posen molt en perill. Aquest Tractat no tan sols no assegura el manteniment de l'Estat del Benestar, sinoó que deixa via lliure a la liberalització dels serveis socials.

- no m'agrada que aquesta "Constitució" té una clara orientació ideològica, la neoliberal. Aquest Tractat obre la porta a la flexibilització al mercat laboral i posa tots els instruments al servei de les grans corporacions i del poder financer. L'Europa dels drets socials passa a ser una economia "social" de mercat altament competitiva.

- en relació a això que s'omplen la boca a tothora dels Drets Fonamentals, no m'agrada el perillós llenguatge que practica la Unió de promoure i reconèixer drets, però no d'assegurar-los. Em ve al cap la Carta de DDHH de les Nacions Unides que tots els Estats subscriuen i que parla, per exemple, del dret a l'autodeterminació; i jo, no veig per enlloc que es compleixi. No és més que pura literatura que sol quedar en paper mullat.
I continuant sobre drets, enlloc fan referència als drets dels immigrants, evidenciant que els consideren ciutadans de segona. I un altre aspecte que no m'agrada, és que en la "Constitució" no prohibeix del tot la pena de mort.

- no m'agrada perquè demana un augment encara major de la despesa militar, fet que evidencia que s'aposta pel model dels EUA de resolució de conflictes. La UE no aposta per la pau i el diàleg. A més, admet l'ús de la força militar en casos preventius (sona això de guerra preventiva?) i se sotmet en política militar als dictats de l'OTAN, per extensió, dels EUA.

- no m'agrada gens perquè no em reconeix com el que sóc, com a català. És una Europa dels i pels Estats, i no reconeix Catalunya, no ja com a nació sinó ni tan sols com a poble. I amb aquest Tractat és encara més difícil el dia de demà la possibilitat legítima de la independència d'alguna de les nacions sense estat que la conformen.

- no m'agrada perquè no em puc identificar amb una entitat que no permet que la meva llengua, i l'oficial d'entre 7 i 10 milions de persones més, tingui caracter oficial. Suposa la negació de la meva llengua i, per extensió, de la meva cultura i la meva personalitat nacional.

- no m'agrada que un cop aprovat, sigui gairebé impossible tocar ni una coma del que allà hi ha escrit, i que per tant consagra tot allò del que ja m'he queixat: una Europa dels Estats, militarista, insolidària, neoliberal i, sobretot, poc democràtica.


Per tot això, ho tinc clar, NO a aquesta Constitució. I em considero tan europeista o més que tots aquells que votaran que sí. Perquè jo, a banda de voler una Europa unida, vull una Europa per les persones, democràtica i social. És una constitució que deixaria Europa lluny dels meus somnis i ideals; i és que aquí en sabem massa d'acceptar constitucions que no ens reconeixen o que no ens satisfan del tot. I no s'ha de tornar a cometre el mateix error.

M'imagino que d'entre els motius que he exposat, no n'hi ha cap que coincideixi amb les raons del NO de la néta de Mussolini o Le Pen; en canvi, precisament els motius del meu NO segurament deuen coincidir amb les raons del SÍ d'Aznar o Berlusconi. Què li sembla senyor Montilla?

I per acabar, també agrair els moviments i associacions que s'han mobilitzat per informar del que debò representa aquesta Constitució. Gràcies a ells, i no a Butragueño o el Loquillo, anirem a votar sabent el què se'ns demana votar.